Tuesday 11 February 2014

Tips-Tips Holiday Trip Jakarta<>Bandung

Haiii..datang kembali :)))))

Entry ni aku nk citer sal trip aku g Jakarta<>Bandung. But b4 aku berciter pjg lebar aku nk share la sdikit tips2 yg blh membantu tuk yg saper2 yg xnak ambek Tour Package mcm aku ni yg smmgnye bajet hihihi. Klau info xbpe lengkap silakan jengguk2 blogger yg lg superbeb okehhh. Ok jom start:))

1. Kaji Keadaan Semasa
Penting ya klu kita nkg somewhere kita kena kaji dulu sal keadaan semasa tempat dan lokasi yang kita nk lawati tu. Rajin2 la researh or baca blog2 yg berkaitan yg semmgnya byk membantu. Tapi yg plg penting kaji CUACA tempat yg kita nk lawati tu. Untuk pengetahuan uollsss Jakarta akan mengalami musim hujan yang lebat sekitar pertengahan Bulan Januari hingga Bulan Februari dan berkemungkinan akan mengalami banjir besar di beberapa buah daerah Jakarta. Ini based on pglaman sdiri tau sb kebetulan kami pergi tu bln Januari so mmg kena tempiasla ng cuaca mendung, hujan tp nasib baik bebas dr kawasan banjir. Itupun nyaris2 cancel sb tkut bla dgr berita banjir besar kt Jakarta terus call hotel tempat yg nk transit tu nasib jauh dr kawasan banjir huhuhu. So ingat tauuu.

2. Booking Tiket
Kalau dah decide dh confirm cuaca bagai okey so bolehla booking tiket flight. Rajin2la google intai mana2 syarikat penerbangan yg wat promosi lower price. Mmg berbaloi. Mcm aku xpela dh mmg dpt tiket free just byr airport tax jer RM81 tuk 1 kepala so total RM 243 tuk 3 org. Bab ni mmg rezeki kami sekeluarga la kan..Alhamdulillah.

3. Booking Hotel
Bila dh dpt harga tiket yg awesome, bolehla google tuk book hotel pulak. Contohnye Agoda.com, Asiarooms.com dan Booking.com. Website ni mmg dh femes so rajin2 intai banding2kan hrga kot2 dpt hrga yg lebih murah, selesa dan yg plg pnting dkat ng kawasan yg kita nkg tu. Opss bg yg kolot mcm aku ni yg xde kad kredit xboleyyy book via Agoda.com bcoz dorg prefer kad kredit jer. 2 website lg tu ok blh book guna debit kad visa or master nt byr cash in currency time nk check in hotel tu nt. Sdikit info hotel yg aku sekeluarga nginap:))
* Jakarta   - Maxone Hotel
* Bandung- Victory Hotel
yg ni hotel kwn2 pnh nginap
* Bandung - Hotel Mutiara, Hotel Cemerlang, Hotel Kenangan

4. Tour Guide
Kalau naik MAS mmg akan turun kt Airport Jakarta dulu, klau naik AA blh terus ke Bandung unless uolsss mmg nk bercuti 2 tempat sekali gus. Makesure jgn tertipu dgn kereta sewa yg byk2 kt Stasiun Gambir tu...diorg ni mmg nk tgu pau duit org jer tambah org2 Malaysia. Ni based on pglaman sendiri sbnya trun2 dr bas di Stasiun Gambir trus org kereta sewa tya nk kemana..aku plak p ringan mulut ckp nkg Maxone Hotel Jln Sabang. Supir tu ckp blh tlg htr byrannyer 50Rph..aku pkir2 klu duit RM dlm rm13 pahtu fikir aku ng beg besar ng anak aku Fifa dh kepenatan so aku bersetuju jer tp aku ckpla tp kena tgu la sb kita nkg beli tiket keretapi nk ke Bandung esok..supir tu ckp ok. Yg malang bg kami dhle kn beratur pjg dahtu salah kaunter plak g beratur kt kaunter Selatan yg untuk keberangkatan hari ni..klu nk booking tuk esok kena g kaunter Utara..kn Q lg hahaha...muka laki aku pun dh ketat ng rsau beg dlm kereta sewa lg ng fifa ya Allah suka berlari sana sini. Last2 husband aku g tgk beg dhler jln jauh turn aku lak beratur kn isi borg booking dlu huhuhu mmg menangis aku hihihi. Dtg2 husband gtau beg ok supir tu pun kt ok tp kn byr lbh dr 50rph kn up 60rph huhuhu. Ok xpe lg sb pk atleast ada org jg beg. Bila dh setle beli tiket kami naik kereta blik Hotel tempat kami nginap makaiii jauhnyer pjlanan ambik masa dlm 1/2 jam sdgkan aku baca dlm blog 5-10 minit col hotel pun sama myb 1st time dtg pat org kot2 jln jem ke hapaaa. Ok samp..husban aku nk byr 60rph sx pak supir tu mtk up lg 70rph hohoho kira dlm RM20 hurmmm pdainye org tu xpe la husband aku ckp anggapla sedekah myb ni hari dia hr kita blm thu lg...hurm ok hrp2 murah rezeki laki aku tuh hihihi. Pakcik tu ade bg kad kot2 nk guna khidmat kete sewa hurm kirim slm je la pakcik hihi.

* Kalau kt Jakarta xperlu nk ambik tour guide sb blh pergi sendiri naik bajag or teksi. Better teksi  Bluebird la murah dan rs slmat ckit. 2nd day nk ke Stasiun Gambir aku mtk hotel col Teksi Bluebird utk htr kitorg. Korg tahu hya ambik masa 5 minit jer dh sampai byrannyer sx ng masuk parking 14rph lbh kurg rm4 hohoho mmg terkezutttt berukkk aku. Pandai pakcik supir smlm dhle bw kami jln jauh so lepaih ni aku kn berhati2 la sup jgn mdh tertipu.
* Bajag ni dhler 3 tayar jer laju pulok tu hihi tp klau nk try blh la bila lg dopp. Kalu duk Maxone Hotel nk g Monas (Tugu Kebangsaan Jakarta) tu blh je g jln kaki area2 ctu ada nightmarket. Klau mlas naik jer teksi Bluebird tu. Blh la melawat tempat2 yg menarik kt Jakarta tu tp rmai org xgalakkan tuk shoping sb harga mahal klu nk dibandingkan di Bandung.

 Antara tempat yg menarik di Jakarta:
* Pasar Baru
*Tanah Abang
*Komplek Mangga Dua
*Monas
*Masjid Istiqlal (Masjid terbesar di Asia Tenggara)
*Taman Tema Ancol 7- Taman Mini Indonesia

* Masa kt Bandung lah mmg digalakkan ambik tour guide. Sama ade nk ambik package masa duk sana or nk ambik per/hari time nkg ke Tangkuban Perahu, Kawah Putih dll yg semmgnye ambik masa 1 hari . Macam mana nk contact or nk book supir nt aku share kayyy.
* Boleh naik teksi or Angkutan (van kecil) tp aku xsempat nk try naik sb mmg ambik package supir.

Antara tempat2 yg menarik di Bandung:
* Pasar Besar
* Factory outlet (Jln Dago, Jln Riau, Jln Kopo (hanya segelintir supir yg tahu tpt jual2 kain pasang    klu mls bersesak2 di Pasar Baru)
*Factory Outlet (Rumah Mode, Donatello, For Man, Grande, Haritage, Rumah Plus, Toko 3, Haritage)
*Cibaduyut
*Tangkuban Prahu
*Kawah Putih
*Kedai Kek Kartika Sari
*Kedai Perfume
*Trans Studio Bandung
*Terminal Tas
* Paris Jawa (shoping complex)
****mmg byk la factory outlet yg semmgnye tempat shoping aku xhenggat jln nyer kihkih...nt rajin2 la search blog2 lain yer :p

5. Airport Tax
Pastikan sblm bertolak balik Malaysia anda semua perlu mengasingkan duit airport tax. Kalau yg balik melalui Airport Jakarta 150k rph dan 75k rph melalui Airport Bandung. Jangan lupa masa nk check in kt kaunter tunjuk sx borang declare ketibaan dan perlepasan yg kita kn isi masa kt airport KLIA. Borang tue sgt diperlukan masa nk checkstop kt kaunter Imigresen. Kami hrtu nasib xterbuang tp kena rapping beg balik sb borg tu ada dlm beg klu x sia2 kn isi borg baru dan kemungkinan Imigresen akan mtk duit lebih dr kita..kuakuakua. Peringatan tuk diri sendiri.

6. Perjalanan Jakarta<>Bandung
Pada sesiapa yg turun di Airport Jakarta bolehla menggunakan khidmat bas ke Stasiun Gambir dan ambil teksi bluebird ke hotel. Sebabnye perhentian last bas adalah di Stasiun Gambir. Elakkan mengambil kereta sewa yg aku citer kt atas td...boleh tertipu dgn bayarannye. Kos tambang bas dari Airport Jakarta ke Stasiun Gambir dlm rm6-rm9 dan masa perjalanan 1 jam. Sgt selesa ada econ dan wifi lg hihihi. Kalau nk menggunakan khidmat keretapi g Bandung, boleh beli tiket keretapi Express Agro Parahyangan yg boleh dibeli di Stasiun Gambir sama ada terus berangkat (Loket Selatan) booking tuk hari lain (Loket Utara) terbahagi 3 kelas Ekonomi, Executive dan Business. Kelas Executive dlm rm28 so xmahal, perjalanan ambik masa selama 3 jam sgt selesa dari bersesak2 dlm 5 jam dlm kereta hihihi. Kalau nk jimatkan masa dr beratur pjg2 boleh beli tiket online dr Malaysia. Bila dh sampai Stesen Bandung bolehla contact supir yg tlh anda booking keluar ikut loket Utara. Nak mudahkan anda boley beli simkad sana masa tiba di airport sbnye sng nk coll supir sekiranye berada di luar kwasan wifi trutama kalu kita deal ng org lain dihantarnyer org lain. Kalau ada wifi sng jer just watssapkan.

7. Travel Adapter (plug pelbagai kepala)
Pastikan anda membawa  travel adapter ini untuk memudahkan anda untuk charge gadjet2 canggih anda kerana plug point kat sana tk sama mcm kat Malaysia. mungkin la sesetengah hotel plug pointnye sama mcm Malaysia. Ini penting tau kang menangis xleh charge. Boleh beli kat kedai2 travel.

8. Ubat- Ubatan dan Barang Keperluan
Sapa2 yg ada anak2 kecil mcm aku ni..perlula membawa ubat2an spt ubat demam, selsema, myk angin, pil2 sakit perut, ubat titis mana dan sbgnya yg dirasakan perlu. Kalu bab pempers bajetla dlm 5 keping/ hari. Jgn lupa bw sabun mandian botol kecil incase ank2 kecil terbereyy di mana2 jua hihihi. Pakaian xpyh bw byk2 sgt sb nt kt sana shopping xhenggat dunia kang terlebih muatan hihihi ckpla 2 3 helai. Baju anak bw lebeyyy ckit.

9. Makan
Kt Jakarta mahupun di Bandung makanan xpayah risau majoriti halal. Kos ala carte tuk 2 3 org pun dlm 60k-90k rph jer. Order makanan biasa2 jer ala2 isi perut hihihi. Kalau keluar ng pak supir belanja la mereka sekali. Xsampai hati nk suh dia byr sdiri even dia pun nk byr sdiri. Kecuali kalu supir bawa makan nasi padang diaorg ade disediakan mkn free. Elakkan makan di gerai2 tepi jalan dan lorong2 sebab kebersihan amatla sgt tidak berkenan hihi.

10. Peminta Sedekah
Di Jakarta mahupun di Bandung tersangatla ramai peminta sedekah jalanan dari anak kecil hingga ke tua sama mereka minta sedekah atau jual brg2 paksa kita beli. Ikut bontot kita jer...xyah layan wat xtahu jer...klu kita bg kt slh sorg nt diorg akan pgil geng..xbalik kita hihi.

11. Fee/ Yuran
Kalu nk masuk Tangkuban Perahu masa kt bawah tu dikenakan fee. Org yg jg pintu masuk kt bawah tu tya org mana klu Malaysia 60k rph seorg. Tempat2 lain aku xtahu la sb aku pgi cni jer. Nt search blog yg lain. Kt cni pun byk org jalanan jual2 paksa kita beli siap offer diri nk jd tour guide ada nk tlg ambik gbr kita lagi..xpyh layan sb diorg mmg nk tips.

12. Khidmat Supir
Supir ni aku dpt dri blogger yg aku search. Ada 2 blogger guna khidmat supir ni masa kat Jakarta<>Bandung. Runding elok2 kot dpt harga yg superbeb.

Angga Wigangga (Bandung Holiday)
Blog  : http:// angga-bandungholiday.blogspot.com/
Fb     : http://www.facebook.com/anggawigangga/info
Email: gaga_bke@yahoo.com
Tel/ Whatsapp  : +6282126272090(salim)/+6282126134700(Januar)/+6281323761223 (Entis)
off: +62225225784

No comments:

Post a Comment